منابع مواد معدنی خوراک دام و طیور

مواد معدنی به حفظ سلامت استخوان‌‏ها، دندا‌ن‌ها و بافت‌ها کمک و همچنین فرآیندهای شیمیایی بدن را تنظیم می‏‌کنند. مواد معدنی به عنوان میکرومینرال‏‌هایی که در مقادیر کمتر و مواد معدنی کلان که در مقادیر بیشتر مورد نیاز بدن هستند، طبقه‏ بندی می‌‏شوند.

مواد معدنی ضروری برای زندگی حیوانات عبارتند از نمک معمولی (کلریدسدیم)، کلسیم، فسفر، گوگرد، پتاسیم، منیزیم، منگنز، آهن، مس، کبالت، ید، روی، مولیبدن و سلنیوم. 6 مورد آخر در صورت مصرف بیش از حد می‌‏تواند برای حیوانات سمی باشد.

حیوانات بیشتر از همه دچار کمبود فسفر و کلسیم می‌‏شوند، زیرا این مواد برای تولید استخوان، شیر و پوست تخم ‏مرغ به ‏شدت مورد استفاده قرار می‏‌گیرند. منابع خوب کلسیم و فسفر، گرد استخوان (bone meal)، فسفات دی ‏کلسیم (dicalcium phosphate) و دفلرین فسفات‏‌ها (defluorinated phosphates) هستند. پوسته تخم ‏مرغ تقریباً کربنات‏ کلسیم خالص است. کلسیم به سادگی توسط پودر سنگ آهک (ground limestone)، پودر صدف (ground seashells) یا خاک آهک‏دار (marl) تامین می‌‏شود که همگی دارای کلسیم بالایی هستند. از طرفی توجه داشته باشید، مصرف بیش از حد موادمعدنی منجر به مسمومیت می‌شود. فسفر اضافی (از مواد استخوانی) ممکن است، منگنز موجود در رژیم غذایی را بی‏‌حرکت کند و منجر به کج شدن استخوان‏‌ها و لغزش تاندون‏‌‌ها در جوجه‌ها و طیور شود.

ترکیبات مواد غذایی در نهادهای گیاهی دام و طیور از نظر گونه، رقم و سویه متفاوت است. بخصوص گیاهان علوفه‏‌ای، از نظر ترکیبات و ارزش غذایی تفاوت‌های زیادی دارند. بطور مثال مقدار پروتئین در خانواده بقولات بالاتر از گندمیان است. بقولات غالبا حاوی مقدار زیادی کلسیم (حدود 4تا 5 برابر)، منیزیم 2 تا 3 برابر، پتاسیم 7 برابر، گوگـرد، آهـن، روی، مـس و کبالـت بیشتر نسبت به گندمیان است. ولـی میـزان سـیلیس و منگنـز در آنهـا نسـبت بـه گندمیـان کمتـر اسـت. جدول زیر نمونه‏ ای از این تفاوت‌ها را نشان می‌‏دهد:

از دیگر موادی که همه حیوانات مزرعه معمولاً بیشتری از آنچه در خوراک آنها موجود است، نیاز دارند نمک است. آنها برای تشکیل تیروکسین (thyroxine)، ترکیبی حاوی ید که توسط غده تیروئید ترشح می‏ شود، به مقادیر کمی ید نیاز دارند. کمبود جدی ید ممکن است باعث بیماری گواتر شده، که در آن غده تیروئید به شدت بزرگ می‌شود. گواتر در بعضی مناطق باعث تلفات شدید خوک‌ها، بره‌ها، بزغاله‌ها، گوساله‌ها و کره‌ها شده است. به همین دلیل با تامین نمک یددار در غذای حیوانات می‏ توان از مبتلا شدن به این بیماری‌ها، پیشگیری کرد.

مطمئن شوید که تنظیم منابع معدنی در خوراک دام و طیور بر اساس نیازهای خاص هر گونه و با توجه به توصیه‌های تغذیه‌ای مناسب انجام شود. همچنین، توجه به مقادیر و تعادل مناسب این مواد معدنی نقش حیاتی در بهبود رشد و عملکرد دام و طیور دارد.


چاپ