کنسانتره 5% اکونومی

کنسانتره 5% اکونومی

  • بهبود بازده اقتصادی
  • پیشگیری از وقوع ناهنجاری های متابولیک مانند سندرم مرگ ناگهانی(SDS)، آسیت (آب آوردگی شکم) و نیز ناهنجاری‌های اسکلتی
  • فاقد پودر گوشت و پودر ماهی
  • با بهترین یکنواختی در میکس
  • با غلظت 5%
  • اولین دارنده گواهینامه استاندارد ملی ایران جهت تولید انواع کنسانتره خوراک طیور
  • اولین دارنده گواهی رتبه A تولید خوراک طیور از سازمان دامپزشکی کشور
  • اولین دارنده کد مجوز صادرات محصولات (IR) سازمان دامپزشکی کشور

تعریف جیره غذایی

 

مجموعه ای از مواد خوراکی که تامین کننده تمام نیازهای مواد مغذی بدن موجود زنده می‌باشد را جیره غذایی می گویند. مواد مغذی شامل : آب، کربوهیدرات، پروتئین (اسیدهای آمینه قابل هضم)، لیپیدها (چربی های اشباع و غیر اشباع)، ویتامین ها (محلول در آب و چربی) و مواد معدنی(پر مصرف و کم مصرف) می باشد.

کنسانتره اکونومی، تغذیه اقتصادی

در سال‌های اخیر برنامه های اصلاح نژادی بیشتر معطوف به سرعت رشد و ضریب تبدیل غذایی بوده است با این حال به دلیل فشردگی دوره پرورش مرغ گوشتی در اغلب مزارع پرورش طیور، مشکلات جدیدی برای آنها بوجود آمده است. سرعت بالای رشد موجب افزایش وقوع ناهنجاری های متابولیک مانند سندرم مرگ ناگهانی ۱(SDS) ، آسیت (آب آوردگی شکم) و نیز ناهنجاری‌ های اسکلتی می گردد. کنسانتره اکونومی شرکت کاسپین دانه بر پایه توجه خاص به این موضوع تنظیم و در اختیار واحدهای پرورشی قرار داده شده است. بدین سبب استفاده از کنسانتره های اکونومی می تواند ضمن پیشگیری از چنین مشکلاتی، زمینه دستیابی به بهترین نتایج عملکردی را نیز فراهم آورد. لذا با توجه به بازپسندی بهتر مرغ سنگین در اکثر نقاط کشور استفاده از این کنسانتره موجب بهبود بازده اقتصادی در پایان دوره پرورشی گردیده است.

اهمیت کنسانتره در جیره

از مهمترین خصوصیات یک کنسانتره مناسب تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن پرنده و اقتصادی بودن آن می باشد. عواملی همچون نوع نژاد پرنده، اقلیم منطقه پرورشی و وزن کشتار بر روی مشخصات اصلی جیره باید لحاظ گردد. کنسانتره غنی شده و جیره‌های پیشنهادی بر اساس معیار قابلیت هضم ایلئومی ۲(SID) اسیدهای آمینه تنظیم گردیده به نحوی که مقدار اسید آمینه قابل هضم لیزین به عنوان معیار جیره استفاده گردیده و مقادیر سایر اسیدهای آمینه بر اساس آن تنظیم می شوند. با توجه به فرمولاسیون منحصر به فرد این محصول این امکان فراهم گردیده که یک نوع کنسانتره ثابت در دوره های سنی متفاوت به مقادیر مختلف مصرف گردد.

 phytic acid

شکل شماره 1- ساختمان اسید فتیک

خصوصیات جیره های کنسانتره اکونومی

استفاده از آنزیم فیتاز در ترکیب کنسانتره های اکونومی، سبب شکسته شدن ملکول فیتات (شکل شماره 1) و آزاد شدن انرژی و اسیدهای آمینه در جیره می گردد. علاوه بر این آنزیم فیتاز سبب آزاد سازی کلسیم، فسفر، منیزیم، روی، آهن و منگنز می‌گردد. همچنین قابلیت جذب کلسیم و فسفر و عناصر معدنی را افزایش می‌دهد. به علاوه جیره ها بر اساس میزان سدیم و کلر موجود در آب مصرفی (شوری) فرموله شده و سپس پیشنهاد می گردند تا تعادل آنیون – کاتیون به همراه پتاسیم موجود در جیره با توجه به میزان مصرف خوراک و سن جوجه ها به خوبی حفظ شود. همچنین با افزودن اسید آمینه ترئونین ( سومین اسید آمینه ضروری در تغذیه طیور) به کنسانتره های اکونومی توازن اسیدهای آمینه جیره های پیشنهادی به خوبی حفظ گردیده و سبب بهبود راندمان استفاده از مواد مغذی در جیره می گردد.

 

 

عملکرد کنسانتره اکونومی در گله های گوشتی

با توجه به اینکه کیفیت و کمیت منابع پروتئینی در جیره غذایی بسیار متغییر بوده است ( و اکثرا رو به کاهش) است ضروری به نظر می رسد که در شرایط مطلوب پرورشی برای تولید مرغ با وزن 2800 تا 3200 گرم به بالا در مدت زمان کمتر از 60 روز کنسانتره ای تولید شود که معایب منابع پروتئینی جیره را پوشش دهد. این مدیریت تغذیه در کنسانتره اکونومی با پنج دوره سنی اعمال گردیده است و روند رشد و شیب منحنی رشد به گونه ای در نظر گرفته شده که جوجه از سن 12 تا 24 روزگی دارای سرعت رشدی با شیب ملایم باشد. بدین سبب تنش تغذیه ای به جوجه وارد نشده و مصرف خوراک به آرامی به بالای 100 گرم در روز افزایش می یابد. در این زمان اندامهای اصلی مانند قلب، کبد، کلیه ها و دستگاه گوارش تکامل یافته و بدن آماده مصرف جیره جبرانی جهت رسیدن به وزن مطلوب می گردد. با مصرف این کنسانتره گله به آرامی و با کاهش تنش تغذیه ای در طول زمان پرورش، به وزن مطلوب با ضریب تبدیل مناسب خواهد رسید. همچنین با مصرف این کنسانتره د ر صورت ابتلای گله به بیماری می توان با مدیریت تغذیه ای مناسب تلفات را به حداقل رساند. دسته ای از جیره های پیشنهادی کنسانتره اکونومی حاوی گندم یا روغن و گروهی دیگر فاقد گندم یا روغن می باشند که بسته به نوع اقلیم و مواد اولیه پرورش دهنده مورد استفاده قرار می گیرند.

مدیریت گله جوجه‌های گوشتی

ناهنجاری پا (LEG DISORDERS)

بازده اقتصادی تولید در جوجه های گوشتی با انجام کارهای اصلاح نژادی برای دو صفت مهم یعنی سرعت رشد و ضریب تبدیل غذایی در سال‌های اخیر بطور چشمگیری افزایشی یافته است اما عدم تناسب میان رشد سریع بدن و رشد ساختار اسکلتی موجب بروز ناهنجاریهای پا و ناتوانی در راه رفتن می شود که در نهایت بروز فلجی در طیور گوشتی را به همراه دارد. 

استرس و تنش های محیطی، برنامه های نوری نامناسب، عفونت های ویروسی و باکتریایی، تراکم بالای گله که خود کاهش تحرک را به دنبال دارد و همچنین کیفیت بستر از جمله عواملی هستند که موجب اختلال در جذب و انتقال مواد و اختلال در فرآیند رشد طبیعی به ویژه در استخوان ها می‌گردد اما در این میان نقش عواملی تغذیه ای در پیدایش مشکلات پا بسیار با اهمیت به نظر می رسد. از جمله روش های کاربردی برای کاهش بروز ناهنجاری های پا تامین کامل مواد مغذی بویژه ویتامینها و مواد معدنی، یکنواختی و اختلاط درست مواد، سطوح مناسب پروتئین و پرهیز از اعمال محدودیت های غذایی شدید در ابتدای دوره پرورش می باشد که با استفاده از دان سوپر استارتر هفته اول و کنسانتره های اکونومی ویژه مرغ گوشتی فراهم می شود .

دستورالعمل

  • ارزش ماتریکس آنزیمی فقط برای عنصر فسفر لحاظ شده و به دلیل کیفیت بسیار متغیر مواد اولیه (ذرت، سویا و ...) در جیره غذایی و جلوگیری از ایجاد کمبود تغذیه‌ای روی سایر مواد مغذی (انرژی، اسیدهای آمینه و ...) اعمال نگردیده است.
  • در صورت شور بودن آب مصرفی می‌بایست از کنسانتره بدون نمک گلدن میکس استفاده گردد.
  • با توجه به نقش مهم آب مصرفی در پرورش طیور می‌بایست کیفیت آن از لحاظ آلودگی میکروبی، خواص شیمیایی و املاح مورد بررسی قرار گیرد.
  • دستیابی به عملکرد استاندارد پرورش، با کیفیت مطلوب مواد اولیه و فرآیند صحیح تولید دان با رعایت جیره‌های پیشنهادی میسر می‌باشد.
  • با توجه به بالانس تخصصی جیره‌های پیشنهادی بر اساس آخرین نیاز نژاد رأس، خواهشمند است از هرگونه تغییر در جیره‌ها یا افزودن مواد اولیه نامطلوب اجتناب نمایید.
  • برای دستیابی به سایر جیره‌های اختصاصی و اقتصادی و همچنین اخذ مشاوره‌های تخصصی رایگان در امر پرورش مرغ گوشتی با کارشناسان خدمات تخصصی پس از فروش شرکت کاسپین دانه تماس حاصل فرمائید.
  • در صورت استفاده از کنسانتره‌های کم نمک یا بدون نمک، مقدار نمک مصرفی در جیره‌های غذایی بر اساس نتیجه آزمایش شیمیایی رایگان آب مرغداری، توسط کارشناسان خدمات تخصصی کاسپین دانه مشخص می‌گردد.

چاپ